Donderdag 19 september: De vier stadswijken van Jeruzalem

19 september 2019 - Jeruzalem, Israël

De op een na laatste verantwoording van ons 12-daagse verblijf als toerist in Israël.
In deze aflevering het bezoek aan de vier oude stadswijken van Jeruzalem.

Wat verwachten we hiervan? Hoe het er omstreeks het jaar 30 van onze jaartelling ongeveer uitzag.
De huidige opzet van deze vier woon-/werkwijken lijkt ongeveer op die van toen.

Let wel, alles binnen een dikke stadsmuur gebouwd van keien uit de naaste omgeving en uitgezaagde rotsblokjes van kalksteen (?).
En waarschijnlijk ligt alles minimaal drie meter hoger dan toen lazen wij.

Stadswijken 3  16.10.27Stadswijken 1                           15.46.15Stadswijken 2  15.46.20Stadswijken 4 16.11.19Stadswijken 4   16.35.29Stadswijken 5   12.44.31Stadswijken 6  12.45.09Stadswijken 7 15.16.27Stadswijken 8  16.42.57

Veel woningen waren zeer klein, weinig kamers en vaak gecombineerd met een werk- en/of ‘winkelruimte’.
Alles aaneengesloten gebouwd en aan zeer smalle en smalle straten met enkele zijstraten.

Er was geen geld voor luxe, groen, hygiënische waterputten en regenwaterafvoer etc. bij de particulieren.
Wel was er georganiseerde stadspolitie (poorten) en een belastingsysteem van de Romeinen/bezetter.
Bovendien was er een tempel voor de Joden bestemd om de bepalingen uit de Heilige Schrift/bijbel na te komen.

Als wij achteraf deze vier verschillend genoemde wijken moeten vergelijken dan lijken ze alle heel erg op elkaar.
De Christelijke-, de Armeense-, de Joodse- en de Moslimwijk verschillen heden ten dage nauwelijks van elkaar.

Bedenk dat de huidige opzet met zeer veel kleine winkeltjes nogal traditioneel overkomt maar bijzonder commercieel is.

De ‘handel’ was toen al belangrijk en blijkt dat nu ook nog te zijn, het is de basis van het verdienmodel van de lokale bevolking.

Hoewel de agrarische productie, het dagelijks eten plat gezegd, veelal uit de regio kwam of uit aangrenzende gebieden (hoogteverschillen).

De toentertijd en latere levensovertuigingen/geloven ontwikkelden zich steeds verder, denk aan de komst van Moslims in de zevende eeuw.

En niet te vergeten de invloed van de bezetter (Romeinen) die tot ca. 325 onze jaartelling eigen goden had en daarna Christelijk werd.

De tempel van de Joden is drie keer vernietigd tussen 70 en 135 van onze jaartelling omdat de Joden steeds in opstand kwamen.

Kortom: voor ons leken de vier afzonderlijk benoemde wijken heel erg op elkaar.
En overheersen er de commerciële kleine winkeltjes maar de stenen opzet en structuur lijkt sterk op die van ca. 2000 jaar geleden.

Van dat slenteren word je snel moe, het was er druk en erg warm en soms drommen mensen die in een ‘groep’ blokkades vormen.
Wij hebben ons even teruggetrokken na ca. 3 uur rondkijken en in de middag nog zeker 3 uur genoten van die wriemelende mensenmassa.

Mensenmassa 16.35.39

Een bezoekje aan een koffiezaakje leverde discussie op over een eventueel hiernamaals en of reïncarnatie bestaat.
En even later kwam een doorvoede ‘kater’ even bij mij zitten en na enig aaien ontstonden fotogenieke situaties.

Zelfs enkele toeristen kwamen foto’s maken terwijl bij mij even de gedachte opkwam dat ‘gepensioneerden’ nog zo gek niet zijn.

En vanavond bij het avondeten leuk gebabbeld met een Amerikaans echtpaar met zoon van ca. 16 jaar.
Hier op vakantie en bekend met ‘Holland’, zeer positief over Nederland en de bevolking.
Maar over de jeugd van tegenwoordig hadden wij eenduidige meningen, heel anders dan toen wij jong waren (alcohol, drugs, anarchie en smartphones)!

Nadat we een flesje rode wijn hadden opgeduikeld weer Arabische koffiegedronken bij onze grote vriend.
Hij was bezig de waterpijp op te starten en legde aan mij uit op verzoek hoe dat nu werkt.

Ook de boardingpass via de receptie binnengehaald en zijn nu bezig de reis te plannen: met bus of trein naar het vliegveld bij Tel Aviv.
Enige verwarring is menselijk maar er zijn grenzen bij gepensioneerden zoals wij.