Dinsdag 10 september: Stadswandeling naar ‘down town’.

10 september 2019 - Tiberias, Israël

Vandaag een wereldontdekking gedaan: we weten nu waar al die klimaatopwarming vandaan komt.
Van alle in Tiberias geïnstalleerde airconditionings.

Mijn Turkse sandalen slijten hierdoor bijzonder snel.
En ik draag geen sokken hier in mijn sandalen, stel je voor dat ik Ank tegenkom.

Turkse sandalen

Een middernachtelijk avonduur gehad vanmorgen.
Om 02.30 uur was ik klaarwakker en – dacht ik – uitgeslapen voor vandaag.
L ging naar de WC en dacht ook dat het licht was geworden.
Maar een licht op het balkon was aangegaan en verder was het pikke donker.
Ik heb de wijnfles zijn definitieve plaats gegeven en kon weer slapen tot 07.45 uur.

Vandaag een stadswandeling gepland, op naar down town of de waterkant in de oude stad.
Bloedje heet en geen gids bij de hand, alleen een kaart.

Samengevat diverse oude monumenten gezien, naast heel veel andere verouderde panden en huizen.
Een oude moskee, verdedigingswerken en een christelijke kerk gevonden.

Tussen oudere panden een groot gloednieuw gebouw: een winkelcentrum onder een groot dak.
In West Europese stijl gebouwd en ingericht, hier liepen alle mensen rond.

Groter kunnen de tegenstellingen niet zijn.
Dan gaan L&J toch maar voor het contact en kijken naar het doen en laten van de werkende man en vrouw.
Vis gegeten in een restaurant aan het water, een Turkse ondernemer.
Had de zaken goed voor elkaar, ‘Saint Peters Fish’ vandaag gevangen en gefrituurd, heel lekker.

Na thuiskomst op nummer 44 drie lokale buurtsupermarkten bezocht en overal wat eten gekocht.
Wat we nog niet gevonden hebben is vers fruit en verse groeten.
De wijn wordt duurbetaald.

2019-09-11 10.04.53

Met een Duitse jonge vrouw en haar 30 kilo zware rolkoffer besproken dat ze te veel van zich vergt.
De berg op en dat bij 30 graden Celsius, in de volle zon en nergens schaduw.
Lijkt verdacht veel op L&J toen die in Tiberias waren destijds (lees: gisteren).
Maar ze was ‘verliefd’ op Israël en haar volk en dat verklaart veel.

Foto’s gemaakt van mooie bloemen.
Wij sturen de ‘Fransche Spanie’ naar J&H, die bloeiende boom groeit ook in Suriname.

2019-09-12 09.06.302019-09-12 09.05.37

In het appartement met de computer het nieuws uit Nederland gevolgd, inclusief het voetbal.
Wat doen die arme jongens het toch goed he?

Na 16.00 uur komt er veel wind opzetten.
Op het Meer van Tiberias komen dan de (zeil)boten uit de tijd van ‘Jezus’ tevoorschijn.

Een winkelier zei vanmorgen dat het nu lekker weer is, niet te heet.
Binnenkort valt de herfst in en komt de regen met bakken uit de hemel.

Maar wij zien dat niet meer gebeuren hier. ‘Kan er nog wel bovenop’.